PRIN
ȚARA SFÂNTĂ : 5 ZILE + 2 ORE (X)
MUNTELE MĂSLINILOR (I)
Autocarul
lui Assad ne lasă la poalele Muntelui Măslinilor într-o stație
în care sunt debarcați și îmbarcați turiștii într-un iureș continuu.
De la Ierihon la Ierusalim, drumul trecea
peste Muntele Măslinilor. Marii profeți
Iezechiel și Zaharia au anunțat, cu câteva sute de ani înainte, venirea lui Iisus pentru a-i pedepsi pe vrăjmașii
Ierusalimului și pentru întoarcerea neamurilor către Domnul. Musulmanii cred că
în Ziua Judecății un pod cu șapte arcade peste Valea
Chedronului va lega Muntele Măslinilor de Haram al-Sharif.
Mi-am adus aminte de basmul Povestea porcului al lui Creangă.
Convingerea există și în tradiția iudaică.
Convingerea există și în tradiția iudaică.
În Ziua Judecății, Mesia va coborî
muntele, va intra în Ierusalim înviind morții.
Muntele
Măslinilor este situat la est de Ierusalim, fiind despărțit de acesta
de Valea Chedron amenajată și ea turistic. Este partea sudică
a lanțului de dealuri al Iudeei centrale, având o înălțime maximă de 883 m, o
graniță naturală între deșert și dealurile fertile ale Ierusalimului și, poate
nu întâmplător, legătura spirituală dintre moarte și viață, lucru arătat de învierea
lui Lazăr în Betania și de învierea lui Iisus în Ierusalim.
În prezent,
zona se află sub administrație palestiniană.
Evangheliile
descriu ultima parte a vieții Mântuitorului în acest loc, începând cu Intrarea
în Ierusalim și până la Înălțarea Sa la ceruri.
Parcurgând Muntele
Măslinilor dinspre Betfaghi, de pe malul estic, înspre Ierusalim,
Iisus a intrat în Orașul Sfânt.
Pe malul
estic al Muntelui Măslinilor se află Betania, unde există
o biserică ce marchează locul casei lui Lazăr, a Mariei și a Martei (Ioan 1:11). Adesea, Iisus
venea de la Templul din Betania pentru a se ruga și odihni în acest loc
plin de măslini. „Și ziua era în templu și învăța iar noaptea, ieșind, o
petrecea pe muntele ce se cheamă al Măslinilor.” (Luca 21/37).
Pe Muntele
Măslinilor a rostit Mântuitorul cuvântarea eshatologică (Matei
24:3; Marcu 13,3) ținută la cererea apostolilor săi: „Spune-ne
când vor fi acestea și care va fi semnul venirii Tale și la sfârșitul
veacului.” (Matei XXIV, 3).
În Evanghelia
lui Matei (cap. XXIV-XXV) găsim totul scris despre
dărâmarea Ierusalimului, despre revenirea Sa și Judecata cea mai
de pe urmă. „Vedeți toate acestea ? Amin zic vouă: nu va rămâne aici
piatră pe piatră care să nu se risipească.” După cum se știe, demolarea
Ierusalimului s-a întâmplat 37 de ani mai târziu.
De reținut, Templul, mândria
poporului iudeu, abia fusese terminat de 7 ani !
„Luați
aminte, să nu vă amăgească cineva. Că mulți vor veni în numele Meu zicând: Eu
sunt Hristos și pe mulți îi vor amăgi” (vers. 4-5).
Cuvintele Domnului s-au împlinit întocmai. Istoria e plină de indivizi, care
s-au dat drept Mesia.
Revenirea Domnului Iisus (XXIV, 29-39) va
fi „precum fulgerul iese de la răsărit și se arată până la apus, așa va fi și
venirea Fiului Omului” (vers. 27). Astfel, nimeni nu va trebui să-L caute prin locuri îndepărtate și ascunse,
deoarece venirea Lui va fi văzută de toți dintr-o dată în toată măreția
Sa.
„Mulți prooroci mincinoși, mulți falși Mesia,
vor fi și înainte de sfârșitul lumii.” (vers. 23-24).
vor fi și înainte de sfârșitul lumii.” (vers. 23-24).
Ultimul va fi Antihristul sau „omul
nelegiuirii”, „fiul pierzaniei”, „potrivnicul” (II
Tes. II, 4), care va folosi toate mijloacele de luptă ale stăpânului său, Satan, împotriva Bisericii. „Soarele se va întuneca iar luna nu-și va
mai da lumina pe cer; stelele vor cădea din cer, iar puterile cerului se vor
clătina” (vers. 29). „soarele se va întuneca și se va
ascunde iar crucea se va vedea, pentru ca va fi mai strălucitoare decât razele
soarelui.” ș.a.m.d.
Semnele au fost prezise de profeți în Vechiului Testament,
precum Isaia (XIII, 9-10; XXXIV 4), Ieremia (IV 28) sau Ioil (III, 4). Actuala
ordine din univers se va perturba. Apostolul Petru, ca și profetul Isaia,
vorbește despre „ceruri noi și pământ nou în care va locui dreptatea” (II Petru III,
13; Isaia LXV, 17; LXVI, 22). „Atunci se va arăta pe cer
semnul Fiului Omului și vor plânge toate neamurile pământului…” (Matei. XXIV,
30). Toate aceste scenarii au fost preluate de citadela filmului,
Hollywood, îngrozind lumea cu producții cinematografice, care mai de care mai
cutremurătoare ! Lelea Safta leșină de fiecare dată, dar nu renunță să
vadă „apocalipsele” tot mai sofisticate.
În astfel de realități apocaliptice, „Fiul Omului va veni pe
norii cerului cu putere și cu mărire multă.” Mântuitorul
descrie revenirea Sa, așa cum a făcut-o și profetul Daniil „a văzut pe Fiul
Omului venind pe norii cerului spre Cel vechi de zile. Lui i s-a dat
stăpânirea, slava și împărăția…, iar împărăția Lui nu va avea sfârșit” (Daniil VII, 13-14).
„Nici Fiul nu știe ziua și ceasul” când se vor împlini toate acestea !
Această mare taină rămâne, până când Dumnezeu-Tatăl, managerul general al actualului program Homo sapiens sapiens (3), va decide când va fi timpul potrivit pentru a-L trimite pe Fiul Său a doua oară în lume, în funcție de modul în care omenirea a respectat programul dat la începutul derulării lui (vezi Bibila, cărțile I-V) prin crearea prototipului Adam.
Acum cca 8.000 de ani (7.537 la români).
Veghetorii sunt cei care transmit periodic rapoarte, intervenind numai în situații fără limită (vezi Cernobâl, Fukushima ș.a.), afirmă adepții extratereștrilor antici.
Logic, ei sunt în acele OZN-uri care tulbură mințile oamenilor și de care se feresc să vorbească, de decenii întregi, cei care știu ceva concret.
Lumea a evoluat prin trimiterea periodică a unor civilizatori de tip Leonardo da Vinci, Jules Verne, Nicola Tesla … și cu transferul a tot felul de tehnologii. Greu cu tainele lumii !
„Nici Fiul nu știe ziua și ceasul” când se vor împlini toate acestea !
Această mare taină rămâne, până când Dumnezeu-Tatăl, managerul general al actualului program Homo sapiens sapiens (3), va decide când va fi timpul potrivit pentru a-L trimite pe Fiul Său a doua oară în lume, în funcție de modul în care omenirea a respectat programul dat la începutul derulării lui (vezi Bibila, cărțile I-V) prin crearea prototipului Adam.
Acum cca 8.000 de ani (7.537 la români).
Veghetorii sunt cei care transmit periodic rapoarte, intervenind numai în situații fără limită (vezi Cernobâl, Fukushima ș.a.), afirmă adepții extratereștrilor antici.
Logic, ei sunt în acele OZN-uri care tulbură mințile oamenilor și de care se feresc să vorbească, de decenii întregi, cei care știu ceva concret.
Lumea a evoluat prin trimiterea periodică a unor civilizatori de tip Leonardo da Vinci, Jules Verne, Nicola Tesla … și cu transferul a tot felul de tehnologii. Greu cu tainele lumii !
Așa că îndemnurile la veghere (Matei XXIV, 40-XXV, 30) nu
sunt deloc întâmplătoare. Cele întâmplate la Potop, acum cca 5.300 de ani, tot
mai mult confirmat științific, ar trebui să ne fie învățătură de minte
!
Însă, nimeni dintre semenii de atunci nu a voit să dea atenția cuvenită avertismentului transmis. Lucrurile se cam repetă !
Însă, nimeni dintre semenii de atunci nu a voit să dea atenția cuvenită avertismentului transmis. Lucrurile se cam repetă !
Mulți oameni vor ignora semnele mari care se vor produce, spun
profeții.
Ceea ce Mântuitorul comunică este necesitatea stării de veghere, de trezire sufletească, pe care o explică în trei parabole: parabola servitorului bun și a celui rău, parabola celor zece fecioare și parabola talanților.
Ceea ce Mântuitorul comunică este necesitatea stării de veghere, de trezire sufletească, pe care o explică în trei parabole: parabola servitorului bun și a celui rău, parabola celor zece fecioare și parabola talanților.
În prima, așa cum am decodat-o / înțeles-o, e vorba de comportarea
slugilor / slujitorilor lui Dumnezeu. Adică, a „unșilor lui Dumnezeu”,
conducători ai popoarelor și capi ai Bisericii (între timp, apărând mari
scindări cu tot felul de biserici și bisericuțe). Cei buni și cei răi. Primii
se îngrijesc tot timpul de popoarele lor, pe când conducătorii răi cred că
Dumnezeu nu va veni curând și nu-și fac datoria, asuprindu-și poporul. Transferul se face și la nivelul fiecărui individ. Nesocotirea poruncilor este greu pedepsită !
Iubește-ți / slujește-ți aproapele ! este noua porunca dominantă, indiferent de locul avut pe scara socială de fiecare trăitor.
Iubește-ți / slujește-ți aproapele ! este noua porunca dominantă, indiferent de locul avut pe scara socială de fiecare trăitor.
Pedeapsa pentru asemenea slujitori s-a dovedit a fi cruntă de
fiecare dată. Istoria omenirii ne oferă nenumărate dovezi în acest sens.
Parabola celor zece fecioare (Matei XXV, 1-13) am
sintetizat-o prin „Prevederea este mama înțelepciunii” sau „Păstrează
bani albi pentru zile negre” sau „Bine faci, bine găsești”. În caz
contrar, rugămintea „Doamne, Doamne, deschide-ne nouă !” este
tardivă și va primi teribilul răspuns: ”Nu vă cunosc pe voi.”. Fără
îndoială, „Dumnezeu este iubire” (I In. IV, 8), dar
„iubirea nu poate fi nedreaptă”, spune pe drept cuvânt pr. prof.
Dionisie Stamatoiu.
Parabola talanților (Matei XXV,
14-30) îndemnă la necesitatea respectării programului dat, accentul
fiind pus pe valoarea faptelor bune și pe datoria fiecăruia de a înmulți
darurile cu care l-a înzestrat Dumnezeu. De modul în care fiecare își
gestionează propriul segment de viață, așa va trăi.
Dumnezeu nu cere aceste daruri înapoi, ci vrea doar să le înmulțim, să le cultivăm în vederea desăvârșirii propriei personalități și spre binele semenilor noștri, pentru progresul societății omenești.
Sună a limbă de lemn ?! După unii.
Dumnezeu nu cere aceste daruri înapoi, ci vrea doar să le înmulțim, să le cultivăm în vederea desăvârșirii propriei personalități și spre binele semenilor noștri, pentru progresul societății omenești.
Sună a limbă de lemn ?! După unii.
Cuvântarea eshatologică ținută de Iisus se încheie cu informații
privind Judecata cea mai de pe urmă (Matei XXV,
31-46). Judecata se derulează printr-o separare permanentă a celor
buni de cei răi. Criteriile de bază sunt: credința în Dumnezeu și în programul său, faptele iubirii de Dumnezeu și ale iubirii / comportamentului față de
ceilalți semeni.
Judecata nu o va face Dumnezeu Tatăl, ci Dumnezeu Fiul Iisus, ne comunică
proorocul Daniel (Daniil VII, 13-14; XII, 1-13). Dacă prima
dată Hristos a venit smerit, suferind multe umilințe ca să resusciteze lumea
decăzută, la sfârșitul veacurilor, când tainele lui Dumnezeu se vor descoperi,
El va reveni să judece viii și morții.
Fără complet de 3 sau 5 judecători iar sentința va fi definitivă și executorie !
În profeția lui Ioil (IV, 12-14), se afirmă că popoarele vor fi chemate la judecată în Valea lui Iosafat, la pârâul Cedrilor, situat la răsărit de Ierusalim, la poalele muntelui Măslinilor.
El va reveni să judece viii și morții.
Fără complet de 3 sau 5 judecători iar sentința va fi definitivă și executorie !
În profeția lui Ioil (IV, 12-14), se afirmă că popoarele vor fi chemate la judecată în Valea lui Iosafat, la pârâul Cedrilor, situat la răsărit de Ierusalim, la poalele muntelui Măslinilor.
Exact acolo unde Domnul a fost vândut acum aproape 2000 de
ani !
Am simțit nevoia să scriu acestea deoarece le consider esențiale
pentru înțelegerea vieții în ansamblul ei. De fapt, să înțelegem mesajul programului dat de
Dumnezeu. Numai de fiecare în parte depinde împlinirea existenței sale pe
Terra, unde are o misiune de îndeplinit. Misiunea e greu de
conștientizat, ceea ce dă naștere la mult zbucium, mai ales din partea celor
care nu cercetează Cărțile și ignoră sfaturile date de cei învățați și bine
intenționați.
Iar cei care le cercetează sunt și mai contrariați, deoarece decodarea capătă, în funcție de epocă, noi și noi înțelesuri.
Iar cei care le cercetează sunt și mai contrariați, deoarece decodarea capătă, în funcție de epocă, noi și noi înțelesuri.
*
Evenimentele din ultima săptămână de viață pe Terra a
Mântuitorului și înălțarea Sa la cer au început să fie comemorate pe Muntele
Măslinilor încă din perioada bizantină (sec. IV). Împăratul Constantin
și mama sa, împărăteasa Elena, mama lui, au jucat un rol decisiv. În secolul al VI-lea,
existau, deja, 24 de biserici. Nici una nu a rezistat vremurilor potrivnice, dar peste
ruinele lor s-au ridicat mereu alte și alte lăcașuri, cele de azi fiind de dată relativ
recentă (sec. XIX-XX).
După câțiva pași intrăm în Biserica
Mormântului Sf. Maria, un lăcaș semi-îngropat săpat în piatră în formă de cruce, care a adăpostit vremelnic, după moarte, trupul Maicii Domnului, până la ridicarea la ceruri.
„Între
anii 325 și 337, împărăteasa Elena a ridicat aici o bazilică. În secolul al
V-lea, peste ea s-a înălțat bazilica superioară, vechiul sanctuar cu mormântul
Maicii Domnului devenind o criptă subterană. În anul 614 biserica a fost
distrusă de perși, împreună cu alte biserici din Palestina, dar a fost
refăcută în scurt timp. În secolul al XI-lea, cruciații au înălțat o altă
biserică,
care se păstrează, parțial, până astăzi.”
care se păstrează, parțial, până astăzi.”
Deși
biserica de deasupra a fost distrusă de mai multe ori, cripta a fost ocrotită,
deoarece și musulmanii o venerează pe „mama profetului Iisus”.
Nu-i așa că pare ciudat ? Încurcate mai sunt
căile Domnului !
Biserica a fost reconstruită în anul 1130 de către
călugării benedictini, preluată, apoi, de franciscani, după plecarea cruciaţilor.
O pădure de
candelabre și de candele prăfuite, cu becuri arse și cu zeci de fire atârnă inestetic (au fost aduse de credincioşi din toată lumea). Locul este ușor neîngrijit, lipsind
mâna unui gospodar. Cauza ? Existența mai multor slujitori, creştini greci,
armeni, sirieni, copţi şi etiopieni, care şi-au împărţit dreptul de a oficia
slujbe în biserică, fără a se preocupa prea mult de amenajarea interiorului.
Cum cobori
scările, pe dreapta și pe stânga, sunt capele dedicate părinților fecioarei
Maria și Dreptului Iosif, soțul Sf. Maria.
La locul mormântului, există o piatră pe
care a stat trupul Sfintei Maria, până la ridicarea Sa la ceruri.
În aceeași
curte, în dreapta, se află locul unde Iisus le-a cerut apostolilor să se
odihnească în așteptarea lui: „Atunci Iisus a mers împreună cu ei la un loc
ce se cheamă Ghetsimani și a zis ucenicilor: Ședeți aici, până ce Mă voi duce
acolo și Mă voi ruga.” (Matei 26, 36).
Urcăm pe
străduțele înguste și ajungem pe culmea dealului, la locul înălțării lui Iisus
la ceruri spre așezare „de-a dreapta Tatălui ceresc”.
De pe
vârful Muntelui Măslinilor a avut loc înălțarea la ceruri a Domnului, după cum
aflăm din Faptele Apostolilor. La patruzeci de zile de la Înviere, în ziua
numită de Sf. Ioan Gură de Aur
„ziua cea mare, cea cinstită şi cea luminoasă a Celui Răstignit''
„ziua cea mare, cea cinstită şi cea luminoasă a Celui Răstignit''
Maica Domnului a stat şi a privit înălţarea acestuia la
ceruri.
Capela Înălțării Domnului a
fost ridicată în 1910.
Un lăcaș a existat încă din anul 390, dovadă ruinele bizantine din curte, confirmate de arheologi, însă locul a fost transformat în moscheia care există, din 1198, lângă capela de formă octogonală.
Un lăcaș a existat încă din anul 390, dovadă ruinele bizantine din curte, confirmate de arheologi, însă locul a fost transformat în moscheia care există, din 1198, lângă capela de formă octogonală.
Iar pare ciudat, dar amintesc că Islamul îl recunoaște pe Iisus ca profet.
Lângă Biserica Înălţării, se
află Paraclisul Aflarea capului Sfântului Ioan Botezătorul, pe
locul în care s-a găsit capul Sf. Ioan Botezătorul, ascuns aici de mironosiţa Ioana, după ce l-a găsit aruncat din porunca regelui Irod.
Se păstrează fragmente din mozaicul originar al primei biserici armene, din secolul al VI-lea.
Se păstrează fragmente din mozaicul originar al primei biserici armene, din secolul al VI-lea.
Peste drum de
capelă, într-o grădină luxuriantă, se găsește biserica rusă închinată Înălțării Domnului Iisus. Clopotnița, care datează din 1870, are şase etaje și este una dintre cele mai înalte clădiri vechi din
Ierusalim, care a dat, totodată, numele satului palestinian, Al-Tur (Turnul în
arabă).
Din păcate, biserica nu este deschisă turiștilor.
Din păcate, biserica nu este deschisă turiștilor.
La mică
distanță, pătrundem într-o grădină ciudată care aduce a labirint.
Tot
împărăteasa Elena a construit o biserică pe locul unde, din
1920, se găsește Biserica Tatăl Nostru (Eleona).
Biserica inițială a fost distrusă de perși și reconstruită de cruciați.
Clădirea a rămas abandonată după cucerirea Ierusalimului de către musulmani, fiind refăcută în anul 1868, când Aurélie de Bossi, prințesă de la Tour d’Auvergne, a cumpărat proprietatea, pe care, apoi, a lăsat-o moștenire surorilor Carmelite și care face parte din Domaine National Français.
Aurélie de Bossi a pus să fie aplicate pe pereții bisericii și ai claustrului panouri din ceramică inscripționate cu rugăciunea Tatăl Nostru în diferite limbi și dialecte. Cu timpul, nemaifiind loc, au fost ridicate ziduri prin curte, pe care s-au amplasat noi panouri. În total, sunt peste 140.
Clădirea a rămas abandonată după cucerirea Ierusalimului de către musulmani, fiind refăcută în anul 1868, când Aurélie de Bossi, prințesă de la Tour d’Auvergne, a cumpărat proprietatea, pe care, apoi, a lăsat-o moștenire surorilor Carmelite și care face parte din Domaine National Français.
Aurélie de Bossi a pus să fie aplicate pe pereții bisericii și ai claustrului panouri din ceramică inscripționate cu rugăciunea Tatăl Nostru în diferite limbi și dialecte. Cu timpul, nemaifiind loc, au fost ridicate ziduri prin curte, pe care s-au amplasat noi panouri. În total, sunt peste 140.
În biserică, avem parte de o mare surpriză. Varianta în limba română se află în dreapta altarului, în stânga fiind cea ... japoneză !
Chiar dacă cuprinde câteva greșeli de redactare și de poziționare a culorilor tricolorului, nu are cum să nu te impresioneze plăcut, decizia prințesei.
Chiar dacă cuprinde câteva greșeli de redactare și de poziționare a culorilor tricolorului, nu are cum să nu te impresioneze plăcut, decizia prințesei.
Pe atunci, eram francofoni de clasă !
Intrarea în
biserică a fost construită peste grota în care, în tradiția cruciată, Iisus și-a
învățat discipolii rugăciunea Tatăl
Nostru (Pater Noster în latină), cunoscută și ca rugăciunea Domnească sau ca rugăciunea rugăciunilor.
Evanghelia după Matei (6/5-13) arată că rugăciunea a fost dată în timpul predicii pe Muntele Galileei iar cea după Luca (11,1-4), menționează că a fost dată în drumul dinspre Galileea către Ierusalim.
Evanghelia după Matei (6/5-13) arată că rugăciunea a fost dată în timpul predicii pe Muntele Galileei iar cea după Luca (11,1-4), menționează că a fost dată în drumul dinspre Galileea către Ierusalim.
Tatăl nostru este o rugă
cu mesaje simple, dar greu de respectat de către unii. „Repetitio, mater
studiorum !” Nu strică niciodată !
Tatăl
nostru, care ești în ceruri, sfânt este numele Tău, vie împărăția Ta, facă-se
voia Ta, precum în cer așa și pre pământ.
Pâinea
noastră, cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi și iartă-ne greșalele, precum și noi iertăm greșiților noștri.
Și nu ne
lăsa pre noi duși în ispită, ci ne izbăvește de cel rău.
Căci a Ta
este împărăția, slava și puterea
în numele
Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh.
Amin !
Rugăciunea Tatăl nostru cuprinde
trei părţi:
invocarea, cele șapte cereri şi încheierea.
Sunt tot felul de discuții,
dezbateri, interpretări privind corectitudinea traducerii rugăciunii, însuși
Papa Francisc exprimându-și recent o opinie, cu care, în principiu, sunt de
acord, deși traducerea lelei Safta este mai pe înțelesul meu.
De la Biserica Pater Noster, drumul continuă de-a
lungul crestei dealului de unde vedem Ierusalimul. Privim zidurile masive ale
cetății, Biserica Sf. Mormânt, cupola Moscheii lui Omar,
ridicată pe locul în care s-a aflat Templul evreiesc …
Coborâm pe
lângă Cimitirul evreiesc unde sunt și
mormintele profeților Agheu, Zaharia şi Maleahi (sec. V î. Hr). Este
cel mai vechi (2500 de ani) și cel mai mare cimitir evreiesc din lume (cca
150.000 de morminte).
E o adevărată luptă obținerea unui loc de veci, deoarece există credința (Zaharia 14, 4) că de aici va începe
învierea morților la revenirea Mesiei, când va intra în Ierusalim în drum spre cel
de-al Treilea Templu.
Mormintele
sunt, de fapt, niște cutii din piatră,
mai nou turnate din beton, unde decedatul este depus până la apusul soarelui. O slujbă simplă, fără tot soiul de obiceiuri mai mult sau mai puțin locale. Pe unele se văd puse pietre de mici dimensiuni, semn că cei trecuți la
Domnul sunt vizitați de neamurile și prietenii rămași în viață. Constat că
un loc la cimitirul bucureștean Bellu pare a fi joacă de copii, aici
vehiculându-se sume de ordinul sutelor de mii de dolari !
Ajungem
la Biserica Dominus Flevit (Domnul plânge), construită în formă de lacrimă, amplasată într-o frumoasă grădină. De
aici, a privit Iisus spre Cetatea Ierusalimului şi a plâns-o pentru necredinţă, profeţind distrugerea ei şi pieirea lumii vechi, moment
descris în Evanghelia după Luca (19/41-43): „Și când
S-a apropiat, văzând cetatea, a plâns pentru ea, zicând: Dacă ai fi cunoscut și
tu, în ziua aceasta, cele ce sunt spre pacea ta ! Dar, acum ascunse sunt de
ochii tăi ! Căci vor veni zile peste tine când dușmanii tăi vor săpa șanț în
jurul tău și te vor împresura și te vor strâmtora din toate părțile.” …„Adevăr
grăiesc vouă, că nu va rămâne aici piatră pe piatră care să nu se risipească.”,
ceea ce s-a și întâmplat în anii 70 și 132.
ceea ce s-a și întâmplat în anii 70 și 132.
Templul iudaic n-a mai fost refăcut, rămânând doar acel segment din zid,
devenit celebru, numit Zidul Plângerii.
În dreapta,
după un grilaj, se află camere mortuare cu osuare datând din secolele I-IV. A
existat și o bazilică în sec. al IV-lea, ale cărei mozaicuri s-au păstrat. Pe
ruinele ei, între anii 1954 și 1955, arhitectul și călugărul franciscan italian
Antonio Barluzzi (1884-1960), creator și restaurator al mai multe lăcașuri
creștine din Israel, a ridicat actuala biserică.
Privim, din nou, Ierusalimul. Deslușim, cu ajutorul Alinei, drumul
de la casa marelui preot iudeu Ana la cea a preotului-judecător Caiafa aflate la câțiva kilometri una de alta. E calea pe care a fost purtat Iisus de către soldații
romani după ce l-au arestat, pentru a fi judecat. Niciunul dintre cei doi, însă, nu și-a asumat rolul
de a hotârî.
Așadar, nu e doar o metaforă, ci o realitate, devenită metaforă !
Așadar, nu e doar o metaforă, ci o realitate, devenită metaforă !
Coborâm
străduțele abrupte și trecem pe lângă Biserica
Sf. Maria Magdalena, care aparține unei monastiri
ortodoxe ruse. Biserica a fost ridicată în stil rusesc vechi între anii 1870 și 1888
din ordinul ţarului Alexandru al II-lea în memoria mamei sale. Cele șapte
cupole aurite sunt vizibile din multe puncte ale orașului. Fațada bogată, a fost
sculptată în calcar alb.
Deasupra intrării se află un mozaic circular
înfățișând-o pe Maria Magdalena, prima care l-a văzut pe Iisus după Înviere „Și
înviind dimineața, în ziua cea dintâi a săptămânii (duminica), El s-a arătat
întâi Mariei Magdalena, din care scosese șapte demoni. Aceea, mergând, a vestit
pe cei ce fuseseră cu El și care se tânguiau și plângeau" (Marcu 16, 9-10).
- va urma -
- va urma -
S-auzim numai de bine !
hagi Sergiu Găbureac
gsm_as@yahoo.com
Tel. 0771 631.065
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu