Wikipedia

Rezultatele căutării

marți, 21 mai 2019

PRIN ȚARA SFÂNTĂ : 5 ZILE + 2 ORE (XIV) ZIDUL PLÂNGERII & altele


PRIN ȚARA SFÂNTĂ : 5 ZILE + 2 ORE (XIV)
ZIDUL PLÂNGERII. BAZARUL. Mega MAMILLA.
MEMORIALUL VICTIMELOR HOLOCAUSTULUI

Ultima zi. Plecăm cu tot cu bagaje, mulțumind gazdelor ospitaliere. Se anunță tot o zi însorită, deși ei tot spun că e începutul iernii. 24 de grade C ! 
Cum o fi vara ?
 Suntem pe colina Moria, la Zidul de vest al Cetăţii, cunoscut în lumea întreagă ca Zidul Plângerii (Kotel Hamaaravi).  




  Este o parte din zidul celui de al doilea Templu, cca 30 m lungime, 20 m înălţime, fiind cel mai sfânt loc de pelerinaj pentru evrei. La câțiva metri distanță este Moscheea lui Omar (vezi cupola aurie), simbol al islamismului, ridicată pe locul de unde a fost ridicat la ceruri Mohamed proorocul (571-632), întemeietorul religiei islamice. Puțin mai departe se găsește centrul creștinismului mondial 
Biserica Sfântului Mormânt.
   Marele Templu a fost, peste o mie de ani, centrul spiritual şi religios iudaic. Odată cu distrugerea lui, în anul 70 de către romani, rămâne legat de risipirea neamului evreiesc în lume și începutul unor nesfârşite suferinţe. 


Procedez, ca toți vizitatorii. Pun bilețelul între pietrele Zidului, nu înainte de a mă spăla ritualic pe mâini și de a a pune pe cap o kipa. La zid, mi-am reamintit și anecdota cu evreul care se tot ruga în fiecare zi, spunându-i Creatorului una-alta, mai ales despre pace. Într-o bună zi îi mărturisește mâhnit:
- Doamne, da, parcă vorbesc la pereți !






Ziua de 9 aprilie este data comemorării distrugerii celor 
două temple iudaice. 
Aici, copiii primesc prima Biblie, înainte de a începe şcoala, iar soldații depun jurământul. Pe esplanada din faţa Zidului, se desfăşoară diverse ceremonii, între care serbarea majoratului și sosirea Sabatului.
*


În planul dimineței mai este Bazarul și marele mall Mamilla. Pentru shoping. Profit de lipsa mea de apetit pentru colindarea bazarului, la fel de mazac ca la Istanbul, și mă duc să mai văd odată Sf. Mormânt. Temerar gând, dar, minune, m-am încadrat în timpul acordat ! De aceea am și putut face o descriere a locului cât de cât exactă, prima dată fiind năpădit de emoțiile firești ale vederii acestui loc sfânt.



















Bazarul un loc plin de cu toate. 
Cu o lume pestriță, unii dornici să facă o afacere bună,
alții să găsească chilipiruri și suveniruri.
La ora convenită facem joncțiunea și ieșim pe Poarta Leilor spre a ne îndrepta spre mall, unde spre bucuria mea dau peste o expoziție stradală cu sculpturi de mici de dimensiuni. Sunt peste o sută de exponate, care de care mai interesante. Le-am fotografiat pe toate ! 
Reproduc doar câteva.
  Mi-a plăcut ideea etichetării, inclusiv preț și date de contact. 
  























O parcurg, însoțit de sonorități ale muzicii anilor '80, de la un capăt la altul, până ceilalți vizitează magazinele de firmă pe care le văd acum în mega mall-ul de lângă Arena Națională, în apropiere locuinței mele de deasupra Bucureștiului !
*
Ne urcăm în autocar pentru a ajunge la complexul
Yad Vashem - Memorialul Victimelor Holocaustului, 
instituție oficială a Statului Israel, constituită în 1953. 

Numele a fost ales după versetul biblic din Isaia 56,5: 
Le voi da în casa Mea și înăuntrul zidurilor Mele un nume și un loc mai de preț decât fii și fiice; le voi da un nume veșnic și nepieritor“.
Yad Vashem cuprinde, pe cele 20 de hectare, mai multe secțiuni: Muzeul Victimelor Holocaustului - muzeu istoric cu o arhitectură aparte, unde sunt expuse obiecte, relicve, fotografii, etc. rămase de la victimele Holocaustului, apoi secțiunea Fiecare om are un nume – o cartotecă destinată evidenței victimelor holocaustului - în măsura în care s-au putut aduna - aproape 6 milioane de evrei uciși, din care un milion și jumătate fiind copii, și Institutul de Studii și Cercetări ale Holocaustului cu Biblioteca Holocaustului.







 Ei, bine, am scris deja, nu prea am văzut militari pe străzile orașelor israelite și nici în Bethleem din zona palestiniană. 
Am dat, în schimb, aici peste sute de militari aflați în vizită, clase cu elevi mai mari sau mai mici și studenți. 
Educația e pe primul plan în Israel. 
Și nu de ieri, de azi, ci de milenii. „Numai citind zilnic, mintea se deschide tot mai mult !”, îmi spunea prietenul Aronel. 
Iată secretul poporului ales ! Lectura cotidiană.
Străbatem spații pline de documente și imagini zguduitoare prind exterminarea evreilor de către inițiatorii „soluției finale”. 
Să nu uităm vreodată !


Sergiu Găbureac
gsm_as@yahoo.com
Tel.  0771 631.065 

(va urma ultimul episod)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu